Educatiemateriaal
Vrijheid in Limburg
betekent voor mij...
Wat fantastisch dat jullie met jullie leerlingen aan de slag willen om na te denken over wat vrijheid voor jullie betekent.
Sommige van jullie zullen wat meer tijd hebben om met dit project aan de slag te gaan, anderen waarschijnlijk minder. Dat is helemaal geen probleem, sterker nog, daar hebben we over nagedacht.
We hebben ons educatiepakket opgeknipt in vier verschillende categorieën. Het grootste verschil tussen die categorieën: de tijd en de inhoudelijke verdieping. De uitkomst is overal hetzelfde: regels voor in het manifest. Mooi, hè?
Ons meest complete educatiepakket is het pakket ‘Verdieping per vak’. Bij de categorie PRO lees je daar meer over. Gelijk naar het PDF-document met alle inspiratie en info per vak?
Download het educatiepakket per vak
Hieronder vind je alle pakketten, gesorteerd op tijdsinvestering:
- SUPER EASY (minder dan 10 minuten)
- EASY (20-25 minuten)
- PRO (25 minuten of langer)
- EXPERT (Meedoen aan een live bijeenkomst)
Heb jij of ben je een docent/begeleider met weinig tijd die toch mee wilt doen?
Geen zorgen, je kan meedoen met onze korte versie, waarin je in een paar minuten toch je stem kan laten horen.
STAP 1: Inleiding
Wat is het doel hiervan? En waarom doen we dit?
Dit jaar is het 80 jaar geleden dat Limburg stapsgewijs bevrijd is geworden. De provincie Limburg wil jongeren laten stilstaan bij de herdenking en hoe deze nieuwe generatie de vrijheid doorgeeft. Vrijheid is niet vanzelfsprekend en een recht dat we moeten koesteren. Door middel van 4 bijeenkomsten door de provincie Limburg maken de jongeren een manifest voor de Vrijheid. Waarin we kijken naar het verleden, maar vooral het heden onder de loep leggen: Wat betekent vrijheid anno 2025? En belangrijker, hoe zorgen we ervoor dat we vrijheid waarborgen.
STAP 2: Bekijk het filmpje Duur 1.42min, benodigdheden: digibord/beamer
Start samen in de klas het filmpje Wat is een manifest? (Duur 1.42 min)
STAP 3: 6 stellingen
Super kort: je behandelt een paar stellingen klassikaal. Deze hoeven de leerlingen alleen te beantwoorden met eens of oneens. De reacties zijn eenvoudig maar doeltreffend: Hand omhoog als ze het er mee eens zijn, hand omlaag als ze het er niet mee eens zijn.
1. Vrijheid heeft altijd te maken met oorlog.
2. Vrijheid is alleen mogelijk als je jezelf en iedereen om je heen durft te accepteren zoals je bent.
3. Soms moet je je eigen vrijheid aanpassen om anderen te helpen zich vrij te voelen.
4. Het belangrijkste onderdeel van vrijheid is als ik iets bijdraag aan de maatschappij door bijvoorbeeld mijn stem te laten horen of…
5. Je kunt pas echt vrij zijn als je geen verplichtingen hebt.
6. Limburgs mot ein officiële taal waere.
STAP 4: Deel het met jouw leeftijdsgenoten in de provincie
Op deze pagina kun je zien welke school de grootste bijdrage heeft geleverd voor het Limburgse manifest voor de vrijheid. Daar willen jullie natuurlijk bovenaan staan, niet?
Formuleer zelf een zin via http://manifestvoordevrijheid.nl/vrijheid/
→ Vrijheid (in Limburg) betekent voor mij …..
STAP 5: Bijeenkomsten
Je mag ook naar een van de bijeenkomsten komen. Daar duiken we nog verder de materie in met inspirerende gasten en samen met jongeren uit heel Limburg.
> Check de data en plekken
Tijd voor een groot applaus voor jezelf!
Heb of ben jij een docent/begeleider die zo gek is om 20 tot 25 minuten tijd vrij te maken in diens tijd?
Doe mee aan onze brainstorm over vrijheid!
Deze kan je in de groep doen als fijn tussendoortje, voor de afwisseling, of voor het einde van de les, of voor als er net wat meer tijd over is. Redenen genoeg!
STAP 1: Inleiding
Wat is het doel hiervan? En waarom doen we dit?
Dit jaar is het 80 jaar geleden dat Limburg stapsgewijs bevrijd is geworden. De provincie Limburg wil jongeren laten stilstaan bij de herdenking en hoe deze nieuwe generatie de vrijheid doorgeeft. Vrijheid is niet vanzelfsprekend en een recht dat we moeten koesteren. Door middel van 4 bijeenkomsten door de provincie Limburg maken de jongeren een manifest voor de Vrijheid. Waarin we kijken naar het verleden, maar vooral het heden onder de loep leggen: Wat betekent vrijheid anno 2025? En belangrijker, hoe zorgen we ervoor dat we vrijheid waarborgen.
STAP 2: Bekijk het filmpje Duur 1.42min, benodigdheden: digibord/beamer
Start samen in de klas het filmpje Wat is een manifest? (Duur 1.42 min)
STAP 3: Stellingen
Omdat we jou het gunnen om een zo volledig mogelijke regel voor het manifest te maken, hebben we wat tools voor je meegenomen om je aan het denken te zetten.
We beginnen met een aantal ‘simpele’ stellingen. Maak duo’s en beantwoord ze met eens of oneens.
Als start begin je bij deze onderstaande 5 stellingen. Als je bent opgewarmd als duo, start je met de verdieping stellingen:
- Vrijheid heeft altijd te maken met oorlog.
- Vrijheid is alleen mogelijk als je jezelf en iedereen om je heen durft te accepteren zoals je bent.
- Soms moet je je eigen vrijheid aanpassen om anderen te helpen zich vrij te voelen.
- Het belangrijkste onderdeel van vrijheid is als ik iets bijdraag aan de maatschappij door bijvoorbeeld mijn stem te laten horen of ..?
- Je kunt pas echt vrij zijn als je geen verplichtingen hebt.
De verdiepings-stellingen:
Vrijheid is een groot thema, daarom hebben we de stellingen verdeeld in subthema’s. Bij ieder subthema hoort een andere stelling.
Vrijheid van meningsuiting:
Je mag alles zeggen, maar moet rekening houden met de impact van je woorden op anderen.
Vrijheid van keuze:
Je hebt het recht om je eigen pad te kiezen in werk, onderwijs en relaties.
Vrijheid van religie en overtuiging:
Iedereen mag geloven wat hij wil, zolang er wederzijds respect is.
Vrijheid van privacy:
Je persoonlijke informatie is van jou, offline én online.
Vrijheid van onderwijs:
Je hebt het recht om je eigen onderwijskeuze te maken waarbij je, je dromen voorop zet.
Vrijheid van economie:
Iedereen heeft recht op economische kansen en financiële onafhankelijkheid.
Vrijheid van discriminatie:
Iedereen verdient dezelfde behandeling, ongeacht wie je bent.
STAP 4: Duo overleg
Beantwoord de stellingen samen in snelvaart. Bespreek erna of je het altijd eens of oneens bent.
Beantwoord daarna de volgende vraag:
Wat is voor jou vrijheid? Waarom is het belangrijk? Vat het in één zin samen. Heb het er kort 2-3 minuten in tweetallen over.
STAP 5: Wat komt eruit?
In sneltreinvaart benoemen de duo’s hun zinnen, zonder discussie. Zo hoort iedereen elkaar zin en inspireren ze elkaar mogelijk.
STAP 6: Deel het met jouw leeftijdsgenoten in de provincie
Op deze pagina kun je zien welke school de grootste bijdrage heeft geleverd voor het Limburgse manifest voor de vrijheid. Daar willen jullie natuurlijk bovenaan staan, niet?
Formuleer zelf een zin via http://manifestvoordevrijheid.nl/vrijheid/
→ Vrijheid (in Limburg) betekent voor mij …..
STAP 7: Bijeenkomsten
Je mag ook naar een van de bijeenkomsten komen. Daar duiken we nog verder de materie in met inspirerende gasten en samen met jongeren uit heel Limburg.
> Check de data en plekken
Tijd voor een groot applaus voor jezelf!
Heb of ben jij een docent/begeleider die meer tijd en misschien wel een heel lesuur wil besteden?! Fantastisch! We hebben richtlijnen voor een verdieping voor je gemaakt, maar hoe meer eigen inbreng, hoe beter natuurlijk! Let op: we hebben ook al een kant-en-klaar educatiepakket per vak. Lees daarover meer bij stap 3.
STAP 1: Inleiding
Wat is het doel hiervan? En waarom doen we dit?
Dit jaar is het 80 jaar geleden dat Limburg stapsgewijs bevrijd is geworden. De provincie Limburg wil jongeren laten stilstaan bij de herdenking en hoe deze nieuwe generatie de vrijheid doorgeeft. Vrijheid is niet vanzelfsprekend en een recht dat we moeten koesteren. Door middel van 4 bijeenkomsten door de provincie Limburg maken de jongeren een manifest voor de Vrijheid. Waarin we kijken naar het verleden, maar vooral het heden onder de loep leggen: Wat betekent vrijheid anno 2025? En belangrijker, hoe zorgen we ervoor dat we vrijheid waarborgen?
STAP 2: Bekijk het filmpje Duur 1.42min, benodigdheden: digibord/beamer
Start samen in de klas het filmpje Wat is een manifest? (Duur 1.42 min)
STAP 3: Verdieping per vak
Doorloop samen de uitgebreide versie en ga op zoek naar wat vrijheid voor jullie betekent. Dit kan je koppelen aan je vak dat je bijvoorbeeld op school volgt (of waarin je lesgeeft).
Download hieronder het complete pakket (PDF):
> Educatiepakket Manifest voor de Vrijheid.
Via de inhoudsopgave in het document ga je snel naar het vak van je keuze.
STAP 4: Deel het met jouw leeftijdsgenoten in de provincie
Op deze pagina kun je zien welke school de grootste bijdrage heeft geleverd voor het Limburgse manifest voor de vrijheid. Daar willen jullie natuurlijk bovenaan staan, niet?
Nadat je als klas/groep aan de slag bent gegaan, kun je eventueel zelf ook nog je eigen zin toevoegen via: http://manifestvoordevrijheid.nl/vrijheid/
→ Vrijheid (in Limburg) betekent voor mij …..
STAP 5: Bijeenkomsten
Je mag ook naar een van de bijeenkomsten komen. Daar duiken we nog verder de materie in met inspirerende gasten en samen met jongeren uit heel Limburg.
Zal deze stem verschillen met iemand uit het Zuiden van de provincie ten opzichte van Noord? Of vertegenwoordigen we allemaal dezelfde idealen? In het gesprek met elkaar vinden we antwoorden en ontmoeten we elkaar.
> Check de data en plekken
Tijd voor een groot applaus voor jezelf!
Heb jij of ben je die docent/begeleider die denkt: “Dit smaakt naar meer!” en wil je actief deelnemen? Dan zit je hier goed! Deze laag richt zich op het actief en fysiek deelnemen aan ons project.
Om samen de verdieping op te zoeken organiseren we vier bijeenkomsten waar we samen met leerlingen uit heel Limburg. > Check de data en plekken -vergeet je vooral niet aan te melden!
Lees vooraf aan de bijeenkomst alvast onderstaande info:
STAP 1: Inleiding
Wat is het doel hiervan? En waarom doen we dit?
Dit jaar is het 80 jaar geleden dat Limburg stapsgewijs bevrijd is geworden. De provincie Limburg wil jongeren laten stilstaan bij de herdenking en hoe deze nieuwe generatie de vrijheid doorgeeft. Vrijheid is niet vanzelfsprekend en een recht dat we moeten koesteren. Door middel van 4 bijeenkomsten door de provincie Limburg maken de jongeren een manifest voor de Vrijheid. Waarin we kijken naar het verleden, maar vooral het heden onder de loep leggen: Wat betekent vrijheid anno 2025? En belangrijker, hoe zorgen we ervoor dat we vrijheid waarborgen?
STAP 2: Bekijk het filmpje Duur 1.42min, benodigdheden: digibord/beamer
Start samen in de klas het filmpje Wat is een manifest? (Duur 1.42 min)
STAP 3: Verdieping per vak
Kom naar een van onze bijeenkomsten! Aanmelden via meedoen@manifestvoordevrijheid.nl.